Musici van Phion brengen in het kader van het Beethoven Festival een programma met kamermuziek in grote bezetting. Naast het Nonet van Spohr het populaire Septet van Beethoven zelf.
Kamermuziek in het groot
Het was razend populair aan het begin van de 19e eeuw: kamermuziek voor grotere ensembles. Het gaf je als luisteraar het gevoel alsof je naar een symfonie voor miniorkest zat te luisteren. Vrijwel alle componisten schreven in die tijd septetten, octetten en nonetten en soms muziek voor zelfs nog grotere ensembles. Louis Spohr was een meester in dit genre. Zijn Nonet is een prachtige combinatie van een blaaskwintet en een strijkkwartet, subtiele kamermuziek met een vrolijke en levendige sfeer.
Een ‘kleine’ symfonie van Beethoven
Beethovens Septet uit 1800 was een schot in de roos, werd overal uitgevoerd en was tot ver in de 19e eeuw zijn meest gespeelde werk. Met een kleurrijke bezetting en zes vrolijke delen doet het bijna denken aan de divertimento’s van zijn illustere voorgangers Mozart en Haydn. Maar vooral heeft het werk overduidelijk symfonische trekjes en past daarom perfect in dit kamermuziekprogramma rondom Phion’s Beethoven Festival. Een heerlijk programma dat weer een nieuw licht werpt op de muzikale rijkdom van de allereerste jaren van de romantiek.
Phion pakt alles Beethoven-Festival
Met het Beethoven Festival krijg je de unieke kans om in drie weekenden alle symfonieën van Beethoven te horen en te beleven. Samen met de randprogrammering ontstaat een levendig beeld van de componist die met zijn symfonieën de toon zette voor alle muziek die daarna zou komen.
📍Theater de Voorveghter
🕙 20:15 uur